2011. augusztus 7., vasárnap

Mozaikozzunk

Általában az általam készített késekről szoktam írni, de most "csak" a kések egy kicsi de fontos alkatrészéről írnék pár sort. A késeimhez minden alkatrészt (kivéve a bőrtokot, az Csabi műve) igyekszem magam készíteni (főleg a szűkös anyagi keretek miatt), ma délután belefogtam és készítettem néhány mozaikszegecset. Gondoltam leírom a készítés menetét, hátha másnak is ötletet adhatok a sajátkészítésű szegecsek fabrikálásához.

ALAPANYAGOK és SZERSZÁMOK:
Alapanyagnak olyan dolgokat választottam, ami olcsó és könnyen fellelhető minden barkácsoló ember műhelyében : réz tollbetét, alu függönykarnis(még nagyanyémé volt), réz fékcső, rozsdamentes hegesztő elektróda, maradék rézcső valami csaptelepről és réz villanyvezeték csupaszítva. A szerszám szükséglet is ugyan ilyen egyszerű ezközökből áll: kalapács, csőrös fogó és egy olcsó (teszkós 300ft-os) mini csővágó.

ÖSSZERAKÁS:
A réz csaptelep csövéből levágtam (a csővágóval) egy kb 2cm-es darabkát, ez lesz a szegecs külső héja. A tollbetétből , a réz falkábelből és a rozsdamentes elektródából is levágtam a kívánt méreteket. Ezután jött a "tökölős" rész, a réz csőbe illeszteni az alkatrészeket, szépen egymás után:
A mütyűrök  összerakása után még nem igazán hasonlít egy mozaikszegecsre. Ha elkészültünk az aprólékos munkával, már csak a helyén kell marasztalnunk az apró csövek és drótok egyvelegét, erre a legjobb megoldás ha szépen kiöntjük a szegecsünk belsejét ragasztóval, hogy tömör legyen és egységes. Mivel bemutató jellegel készítettem a szegecset én most nem öntöttem ki (szerencsére elég szorosan illeszkednek az alkatrészek) , csak szépen lecsiszoltam az egyik felét, hogy látszódjon a kész minta.
A szegecsben megjelenő mintázatnak csak a fantáziánk és az alapanyagok szabhatnak határt. Készítettem több variációt is , más-más anyagokból, de az elkészítés menete megegyezik mindegyiknél. Remélem ezzel a pár sorral kedvet adtam másnak is az egyedi szegecsek készítéséhez. Képek itt.