2011. május 21., szombat

Pimpelt Amazonas

Nemrég , mikor Csabi barátomnál jártam késtok ügyben, kezembe nyomott egy Tramontina Amazonas-t, aminek az éle több helyen ki volt csorbulva. Megkért, hogy hozzam rendbe a pengét, és cseréljem le a fröccsöntött gumi markolatot valami egyedire. Hazahoztam és a pengét rögtön ki is igazítottam, mivel a kitörések elég "durvák" voltak, az egyenes vonalú penge homorúvá változott. A penge kijavítása után félre tettem a kést, de ma elővettem és nekiáltam a markolat cserének. AMA barátom javaslatára minden munkafolyamatot lépésről lépésre lefotóztam , hogy megosszam itt, hátha ötleteket, tippeket adhatok a hozzám hasonló amatőr késbarátoknak.

A KEZDET:
Tehát, így nézett ki az eredeti markolattal, a penge kijavítása után. A munkát a gumi markolat levágásával kezdtem. Ezután már megtervezhettem a majdani markolatot, a pengét körberajzoltam,mivel az eredeti markolat nagyon jó fogásúnak bizonyult igy én is hasonlót terveztem.

ALAPANYAGOK:
Mivel Csabi bőrrel foglalatoskodik, a markolat első részét marhabőrből szándékoztam kialakítani, a hátsó traktust a Csikos Vadászhoz készített irokó-mahagóni fúzió maradékából képzeltem el. A baknit alumínium és narancs fiber "szendvicsből" terveztem.
ÖSSZEÁLLÍTÁS:
Az alapanyagok kiválasztása után, összeragasztottam a bakni rétegeit , száradás után feljelöltem a markolattüske helyét és megpontoztam a furatok vonalát. Fúrás után tűreszelővel igazítottam a markolattüske méretére a baknin kialakított nyílást. Ezután hasonlóan jártam el a faanyagnál is, álványos fúróval kifúrtam és a lyukak összeszakítása után tűreszelővel igazítottam méretre.
A nyél bőr alkatrészein sniccerrel (tapétakéssel) vágtam ki a markolattüske helyét. Miután a baknit felfűztem a pengére Uverapiddal rögzítettem , ezután nekiáltam a bőr lapok felfűzéséhez. Minden felfűzött lapot gondosan egymáshoz ragasztottam kontakt ragasztóval. Végül felragasztottam a markolat fa részét is , ehez uverapidot használtam az erős rögzítés érdekében, majd összeszorítás után kifúrtam a szegecs helyét és a szegecset is beleragasztottam, hogy összeszorított állapotban rőgzítse a markolatot.

Összeszorított állapotban  a gyorsabb kötés érdekében szorítóval együtt beleraktam az AMA blogjában már bemutatott "szárító ládikámba" és hőlégfúvóval melegen tartottam. Ha szakácskönyvet  írnék akkor ez a folyamat így hangzana : előmelegített "sütőben" 60 fokon 20 percig sütjük...

CSISZOLÁS:
A "sütőből" kikerülve a kés nem nyújt igazán esztétikus látványt, de csiszolás után relélhetőleg előtűnik a markolat igazi alakja. A csiszolás folyamatát szándékosan egy satuba fogott kézi szalagcsiszolón  és "Tescós" álványosfúrón csináltam, hiszen ezek a gépek talán mindenki számára elérhetők, és ezzel szeretném bemutatni , hogy nem feltétlenül kell "profi" célgép ehez a művelethez.


Miután a gépi csiszolással kialakítottam a markolat formáját, 220-as papírral csiszoltam össze az íveket. Utánna 400-800-as vízpapírral véglegesre csiszoltam, víz helyett olajat használtam (műszer olajat), mert ez nem húzza fel a fa szálait, de meggátolja a csiszolópapír eltömődését.

A VÉGSŐ MOZZANATOK:

A csiszolás végeztével, az egész markolatot beáztattam fa védő olajban,  ez kihozza a fa és a bőr valódi színét, de nem utolsó sorban védi és ellenállóvá teszi mind a két anyagot. Végezetül a pengét 800-as papírral szálcsiszoltam és kialakítottam az élszalagot.

Remélem nem untattam senkit ezzel a hosszúra nyúlt (tőlem szokatlan) bejegyzéssel, az ekészült késről képek itt.