2011. május 20., péntek

ZEAR, avagy túlélőkés Zé módra!

Nagy átéléssel nézem szerdánként a Discovery Chanel-en Bear Grylls heti rendszeres túlélését, na nem csak a különleges túlélési technikákat próbálom magamba szippantani, hanem azt a kést lesem igazán , amivel oly ügyesen old meg szinte minden feladatot, legyen az tűzgyújtás vagy akár tevebelezés...Kell nekem egy ilyen mindentudó halef, rákerestem a neten és rájöttem ha úgy kell rá összespórólnom a pénzt, hát nyugdíjas koromra talán remegő kezem végre megfoghat egy ilyen pompás kést :(
   Az elmúlt hétvégén nálam vendégeskedett AMA barátom, és az Ő késes tarisznyájából előbukkant egy ilyen "túlélős kés", rögtön felcsillant a szemem :) végre kézbevehetek egy igazi ikont. Megnéztem , tapogattam...jóó...kivittem a műhelybe és szépen körberajzoltam, azzal az indokkal, hogy majd egyszer készítek magamnak eggyet.
   A hét elején elérkezettnek láttam az időt, hogy  a 2 dimenziós rajzolt kést 3dimenziós valódi késsé  alakítsam. Szerényes kereteim nem engednek meg profi kés alapanyagokat, ezért ehez a késhez is a jól bevált cirkula lapot választottam,erős, szívós, nagy gond nem lehet vele! A baknit egy alumínium tömbből reszeltem ki és a 8mm átmérőjű csőszegecsek is alumíniumból készültek. A markolat anyagának valami modern anyagot szerettem volna, eszembe jutott, hogy autótuningos múltamból maradt szénszálas karbon szövetem, műgyantám is volt még egy kevéske, úgyhogy nekiáltam a megvalósításnak. A markolat paneljei oldalanként 36 réteg karbonszövetből vannak,melyet rétegenként műgyantával itattam át és két üveglap között préseltem le. Miután kikeményedett és kézbevettem, szomorúan láttam, hogy a rengeteg réteg  5mm vastag (vékony) lappá préselődött össze, ez igen karcsúnak bizonyult, ezért mindkét panelt felvastagítottam egy 3mm-ses narancs színű fiber lappal is. Ez a 8mm vastag panel már alkalmasnak tűnt, hogy álmaim késén markolatként funkcionáljon. Egy kis ragasztás , szárítás, csiszolás után végre kézbe vehettem a saját "Bear féle" tulélő késemet.
   A szénszálas karbon nagy megelégedésemre nagyon jól mutat a nyarancs fiberrel, ami igencsak megkönnyíti a kés megtalálását, ha mondjuk menedék építés közben beleszúrjuk egy fába  és míg az indák kötözésével bajlódunk kimegy a fejünkből, hogy hova is tettük a túlélés elősegítő pompás eszközünket. Ahogy AMA mondaná "tokot neki vastag bőrből és irány a természet" ! A kés tesztelése még hátra van, de amint túlestem rajta megosztom veletek. Képek itt.