2012. április 11., szerda

How it's made Ringló, avagy Bicska, ahogy én csinálom. 1 rész.


Na kérem, most egy olyan bejegyzés jön, amihez hasonlót már rég nem írtam. Ezt amolyan "how it's made" irománynak szánom.Ugyan nincs túl nagy tapasztalatom a bicskakészítésben, de mivel többen is kérdeztétek email-ben, hogy hogyan készítem ezeket, gondoltam megosztom veletek csekély tapasztalataimat. Megjegyezném, hogy nem azt szeretném bemutatni, hogy hogyan kell zsebkést készíteni, hanem hogy én hogyan készítem ezeket (tuti lehet máshogy is).
  Mikor az előző (Zebra Ringló) bicskámat készítettem, a végső összeszerelést megelőzően (mivel minden alkatrészét működőképesnek találtam) az alkatrészeit szépen lesablonoztam 2mm vastag műanyag lapból, hogy ne keljen legközelebb kitalálni mindet. A penge, a zár és a távtartó műanyag sablonjai mellett volt még egy kész alaplemezem (liner) is kivágva, rajta a szegecsek furataival és ehhez az alaplemezhez készítettem egy fúrósablont is amivel jelentősen megkönnyíti a munkám. Egy vastag alumínium lemezbe pedig belefúrtam a szegecsek helyét és a furatokba rövid szegecseket ragasztottam, ezen könnyebben össze tudom próbálni az alkatrészeket. Hogy könnyebb legyen elképzelni ezt a sablonosdit, így nézki:

A munkát a linerek kivágásával kezdem, 1mm vastag rozsdamentes acéllemezből:

Kirajzolva:

Kivágva:
A kivágás után, a fúrósablonom segítségével egyszerre fúrom ki mind a négy lineren a szegecsek helyét, így minden darabon ugyan ott lesznek a furatok.

Ezután minden darabra egyenként a liner sablonom segítségével rákarcolom a végső formát és szalagcsiszolón körbe csiszolom a kontúrokat:

Csiszolás után így néznek ki:
A sablonra "fűzve":

A zár és távtartó alkatrészeit 4mm vastag rugóacélból készítem, a sablonok alapján kirajzolom, kivágom, körbecsiszolom és kifúrom a szegecsek helyét:




A csiszolás közben többször a sablonra próbálom az alkatrészeket, a finomabb alakításokat nem géppel, hanem reszelővel csinálom, mert a csiszológép egy pillanat alatt képes pont dupla annyit levenni az anyagból mint szeretném :( 
 A délutáni munkám eredménye, három pár liner (alaplemez) , három távtartó és három hátsózár. A műanyag pengéhez ugyan minden alkatrész passzol, de még kisebb alakítások, reszelgetések hátravannak. A tényleges befejezésük majd a pengék kialakítása után folytatódik, minden egyes zárat a hozzávaló pengéhez illesztek majd, de ez már a következő bejegyzésben lesz látható. 
A mai munka eredménye:

Remélem nem untattalak benneteket, hamarosan jön a folytatás :)